Tuntiselosteet

PERHELIIKUNTA

(vanhempi+lapsi)

Mammajumppa (vauvat tervetulleita mukaan)

Mammajumppa sopii odottaville ja synnyttäneille äideille tai mikä jottei niska- ja hartiaongelmaisille tai liikuntaa aloitteleville. Voit osallistua tunnille yksin tai yhdessä vauvan kanssa. Jumppa on tarkoitettu aikuiselle, mutta huomioimme vauvat niin, että vauva voi olla välillä mukana liikkeissä ja välillä vieressä. Tunti auttaa mm. vahvistamaan keskivartalon lihaksia, palautumaan sekä venyttämään kireitä lihaksia.

Aikuinen-taaperojumppa (kävelevät 1-3 v.)

Monipuolista jumppaa sekä lapselle että aikuiselle erilaisten liikuntaleikkien muodossa ja aikuiselle myös lihaskuntoliikkeitä. Tavoitteena on lapsen perusliikuntataitojen tukeminen ja kehittäminen sekä aikuisen kunnon kohottaminen. Lapset (kävelevät) 1-3 v

Perhesähly 3-5 v

Perhesähly on iloinen ja hauska lasten ja vanhempien yhteinen liikuntahetki. Perhesählyssä lapset ja vanhemmat opettelevat yhdessä sählyn ja salibandyn tekniikkaa, kikkoja ja tietenkin pelaavat yhdessä. Oma maila ja suojalasit mukaan.

Perheliikkari 4-7 v, UUSI!

Perheliikkari on iloinen ja hauska lasten ja vanhempien yhteinen liikuntahetki. Perheliikkarissa lapset ja vanhemmat opettelevat yhdessä lasten liikunnallisia taitoja, sekä ryhmässä toimimista ja vanhemmat saavat myös eväitä kotiin lasten kanssa touhuamiseen.  

 

Perhetöpinät 2-8 v Rastaalan koululla sunnuntaisin klo 10-12  Vapaa pääsy 21.1., 11.2., 11.3., ja 15.4.2018

 

AIKUISET

 

DanceMix

Tunnilla voit antautua hauskasti mukaan tanssin pyörteisiin ja kokea liikunnan ilon hien virratessa! Ei vaadi aikaisempaa tanssikokemusta.

 

Body

Lyhyen ja helpon askelia sisältävän alkulämmittelyn jälkeen treenataan jokaista lihasryhmää ja monipuolisella harjoittelulla parannetaan lihastasapainoa. Suuriin lihasryhmiin keskittyvä tunti kehittää koko vartaloa ja nopeuttaa aineenvaihduntaa. Tunnin lopussa palauttavat venyttelyt.

 

Body Shape

Kiinteytä ja vahvista koko kehoa helpon alkulämmittelyn jälkeen oman kehon painolla tai kevyillä painoilla ja pitkillä toistomäärillä tehtävillä lihaskuntoliikkeillä ja lopuksi palaudu kunnollisella venyttelyllä. Sopiva polte ja lihasten vahvistuminen on taattu tunnilla ja palauttelun jälkeen ja koko keho kiittää tästä tunnista!

 

Budo Karate

Moderni Kase Ha karate kehittää lihaskuntoa, kestävyyttä, notkeutta ja tasapainoa. Monipuolinen harjoittelu sisältää mm. torjunnat, lyönnit ja potkut. Näitä harjoitellaan itsenäisesti koko ryhmänä ja parin kanssa. Opit samalla tehokasta itsepuolustusta. Tomivaa ja haastavaa itämaista treeniä aikuisille ja 14 vuotta täyttäneille. Tunti koostuu alkulämmittelystä, tekniikka osioista ja loppuverryttelystä venyttelyineen. Lisätietoja: https://sites.google.com/site/mizaikarate/.

 

Kahvakuula

Kahvakuulatunti on lihaskuntotunti jossa kehon oman painon lisäksi vastuksena käytetään kahvakuulia. Kahvakuulaharjoittelu on erittäin toiminnallista ja siinä keskitytään pääosin tekemään kokonaisvaltaisia, koko kehoa kehittäviä harjoituksia. Kahvakuulaharjoittelu kehittää voimakkaasti lihaskuntoa, voimaa sekä tasapainoa ja sopii kaikille! Tunti koostuu kevyestä alkulämmittelystä, itse kahvakuulaharjoittelusta sekä loppuverryttelystä useimmiten venyttelemällä. Tunnin fyysinen vaativuus riippuu pitkälti valitun kuulan painosta joten tunti sopii kaikille! Muista että kuulia on rajattu määrä joten tunnille kannattaa saapua hyvissä ajoin. Suosituksena miehillä vähintään 8 kg ja naisilla vähintään 6 kg. Sisulta löytyy kuulia pääsääntöisesti neljästä kahteentoista kilon painoisiin kuuliin asti ja yksi kuudentoista kilon kuula. Tunnille voit ottaa mukaan myös oman kahvakuulan!

 

Kehonpainotreeni

Tunti kehittäää voimaa, kehonhallintaa - ja tuntemusta, sekä kestävyyskuntoa eli saat koko kehon toiminnallisen treenipaketin yhdessä tunnissa! Tunnin ensimmäinen osuus sisältää yksinkertaisen alkulämmittelyn, lihaskuntoliikkeitä, sekä sykettä kohottavia liikkeitä oman kehon painolla ja saa hien virtaamaan ja loppuosuus sisältää rauhallisempia kehoa huoltavia ja kehonhallintaa sisältäviä lihaskuntoliikkeitä, sekä venyttäviä liikkeitä. Sopii kaikille!

 

Keskivartalo & Venyttely

Yhdistä molemmat tärkeät harjoitukset, keskivartalon vahvistaminen ja venyttely yhdeksi treeniksi! Keskivartalon ns. core-lihakset ovat tärkeässä roolissa joka päiväisessä elämässä mm. ryhdin ylläpidossa ja tasapainon hallinnassa, sekä lähes kaikissa liikuntalajeissa. Venyttelyn merkitystä taas ei pidä koskaan aliarvioida ja se ehkäisee mm. virheasentoja, sekä urheilu - että rasitusvammoja ja palauttaa mm. sekä istumatyöstä, että liikunnasta. Tunti on temmoltaan rauhallinen, mutta tehokas, eikä sisällä askelkuvioita ja sopii kaikille.

 

Kiinteytys

Monipuolinen hapenottokykyä ja lihaskuntoa treenaava tunti. Kiinteytystunnilla tehdään n.20minuuttia aerobista sarjaa, jonka jälkeen monipuolisesti lihaskuntoliikkeitä ja lopuksi venyttelyt.

 

Kuntonyrkkeily

Kuntonyrkkeilys on tehokas ja monipuolinen treeni, joka sopii kaikille ja erityisesti istumatyötä tekeville, sillä se avaa ja vahvistaa jumiutunutta niska- ja hartiaseutua sekä selän aluetta. Kauden aluksi opetellaan aloittelijoiden kanssa oikeat lyöntitekniikat ja liikkuminen. Jo aikaisemmin harrastaneet voivat ohittaa alun tekniikkaharjoitteet ja tehdä vaativampia sarjoja pareittain heti kauden alussa. Kauden edetessä lyöntejä yhdistetään sarjoiksi ja harjoitellaan niitä pareittan. Loppukaudesta tunneilla keskitytään huomattavasti vähemmän tekniikkaan jolloin hikinen treenaaminen nousee etusijalle. Tunnin rakenne: alkulämmittely, lyöntejä yksin/pareittain, lihaskuntoa ja loppuvenyttelyt. Lisäksi aina välillä ohjelmassa on kuntopiiriä. Mukaan omat hanskat!

 

Kunto(potku)nyrkkeily

Sama tuntikuvaus, kuin kuntonyrkkeilyssä ja pääpaino tunnilla lyöntitekniikoissa ja harjoitteissa, mutta lisämausteena myös potkuja. Kauden aluksi opetellaan aloittelijoiden kanssa lyönti- ja/tai potkutekniikat. Jo aikaisemmin harrastaneet voivat tehdä vaativampia sarjoja. Todella tekohasta ja monipuoilista treeniä! Mukaan omat hanskat!

 

Kuntotreeni, UUSI!

Reipastahtista jumppaa vaihtuvilla teemoilla. Tunnilla nostetaan kuitenkin aina sykettä monipuolisesti, sekä tehdään lihaskuntoa pääsääntöisesti kehon omalla painolla, lopuksi palauttavat venyttelyt. Tunnin rankkuutta voi säädellä ohjaajan antamilla vaihtoehtoisilla liikkeillä. Kouluille oma alusta/matto mukaan.  Esim huppari/pyyhe selän alle käy.

 

Krav Maga itsepuolustus, peruskurssi kevät 2018

Haluatko treenata ja samalla oppia uuden hyvän kansalaistaidon -itsepuolustuksen perusteet? Krav Maga on kampailulaji, jossa ei kilpailla ja sen lähtökohtana on luonnollisen reagoinnin vahvistaminen siten, että henkilö kykenee äkillisessäkin tilanteessa puolustautumaan reagoimalla tilanteeseen oikein. Tavoitteena ei siis ole oppia mitään kikkakolmosia tai elokuvien hyppypotkulyönti esityksiä, vaan vahvistaa ihmisen luonnollisia reaktioita äkilllisissä tilanteissa. Tavoite on että kurssin käyneellä on perustiedot ja taidot selvitä yleisimmistä itsepuolustus tilanteista, sekä fyysisesti, että henkisesti. Peruskurssilla myös kohotetaan kuntoa ja harjoitellaa mm. kehon hallintaa esim. kaatumista oikein, sekä voimaa ja ketteryyttä. Kohotat siis kuntoa ja haastat kehoa hauskalla ja uudella tavalla ja opit samalla hyödyllisiä taitoja. Peruskurssin päätteeksi on mahdollista osallistua tasokokeeseen ja saada merkki, mutta se ei ole välttämätöntä. Tasokoe tulee olla suoritettuna vain, mikäli jatkat syksyllä / keväällä krav magan jatkokurssille. Kussi sopii kaikille ja kaikenkuntoisille 18-vuotta täyttäneille, joilla ei ole rikosrekisteriä. Harjoittelijan tulee ottaa harjoittelulisenssi (=vakuutus) tai muuten huolehtia kamppailulajit kattavasta vakuutuksesta. Peruskurssin kesto 8.1.-11.4.2018.

Krav Maga Itsepuolustuksen jatkokurssi (Practioner 1->) keväällä 2018

Kurssille ovat tervetulleita kaikki krav magaa joskus treenanneet ja Practioner (P1) tason tai vastaavan peruskurssin aiheesta joskus suorittaneet. Kurssi alkaa perusasioiden kertauksella, joten rohkeasti vain mukaan! Oppilaat treenaavat samaan aikaan ma klo 17 ja ke klo 18:15, kuin perukurssi. 

Lisätietoja lajista:

http://kmgfinland.com/

 

Muokkaus, UUSI!

Rankka lihaskuntopainotteinen perustunti, jossa lyhyen ja selkeän alkuverryttelyn jälkeen tehdään tehokkaita ja monipuolisia lihaskuntoliikkeitä. Tunti ei sisällä monimutkaisia askelsarjoja. Lopuksi lyhyet venyttelyt. Tunti sopii kaikille painoharjoittelusta pitäville.

 

Niska-selkä-hartiat

Tunnilla vahvistetaan ja venytetään niska-, hartia- ja selkälihaksia, sekä näiden vastapareja eli vatsa- ja rintalihaksia. Tunti sisältää helpon alkulämmittelyn, lihaskunto-  ja liikkuvuusosioin, sekä n. 10 min venyttelyn, jotka kohdistuu harjoitettuihin lihasryhmiin. Tunti ei sisällä hyppyjä ja sopii kaikille: aloittelijalle, odottajalle/synnyttäneelle, toimistotyöläiselle tai vaikkapa juoksijalle ylävartaloa vahvistamaan ja treeniä monipuolistamaan.

 

Pilates

Pilates-tunnilla käydään läpi syviä keskivartalon lihaksia, harjoitellaan hengittämistä liikkeiden suorittamisen aikana ja etsitään hyvää ryhtiä. Tunti on rauhallinen ja harjoittelu on kokonaisvaltaista kehonharjoittamista. Päälle rennot ja mukavat vaatteet. Tunti sopii kaikille.

 

PhysioPilates, UUSI!

PhysioPilatesta voi verrata tavalliseen pilatesharjoitteluun. PhysioPilateksessa ainutlaatuista on kuitenkin ohjaajan ammattitaito eli meillä ohjaana toimii PhysioPilates-ohjaajakoulutuksen suorittanut keväällä 2018 valmistuva fysioterapeutti.

 

PowerBody

Monipuolinen tunti, jolla harjoitetaan vartalon kaikkia lihasryhmiä eri välineillä kuten punteilla, kuminauhoilla ja oman kehon painoa yms. hyväksikäyttäen. Joka toinen kappale tehdään lihaskunto liikkeitä ja joka toinen kappale liikutaan. Tunnilla n.10 min. alkulämmittely,  lihaskuntoa ja lopuksi lyhyet venyttelyt. Energiaa kuluu ja hiki virtaa. Tunti sopii kaikille.

 

PowerMove

Lyhyt lämmittely. Tunnilla pidetään kolme lihaskuntopatteria, jonka sisällä liikkeet tehdään kahteen kertaan. Pattereiden välissä lyhyt intensiivinen sykkeen kohotus. Pattereiden sisällä käydään koko vartalon lihasryhmät läpi. Loppun n. 10-15 min venytykset. Tunnin rasittavuutta voi itse säädellä ohjaana antamien vaihtoehtoisten liikkeiden avulla ja tunti sopii kaikille.

 

PVR

Tule jumppaamaan peppu, vatsa ja reidet timmiin kuntoon!  Jokaiselle liikkujalle hyödylliset lihaskuntoliikkeet parantavat jalkojen ja keskivartalon lihaskestävyyttä sekä muokkaavat kehoa ja ryhtiä. Tehokas tunti alkaa lämmittelyllä ja päättyy venytyksiin.

 

Rentouttava kehonhuolto

Päätä ilta kehoa rentouttavaan, avaavaan ja vahvistavaan harjoitukseen ja laskeudu viikonloppuun ihanasti hartiat takaisin omille paikoilleen laskeutuneena ja selkäranka suoristuneena. Tunti sisältää kehoa vahvistavia ja avaavia liikkeitä, sekä dynaamista-, että perinteisempää venyttelyä. Rauhallinen ja rentouttava tunti, joka sopii kaikille.

 

Kehonhultojooga, UUSI!

Tunti sisältää monipuolisesti kehoa vahvistavia ja avaavia liikkeitä, dynaamista ja perinteisempää venyttelyä, sekä joogan inspiroimia vahvistavia ja avaavia liikkeitä. Rauhallinen ja rentouttava tunti, joka sopii kaikille.

 

SisuPump

Lihaskunto tunti, jossa käytetään isoja painoja vastuksena.  Alkulämmittelyssä käytetään pieniä painoja ilman liikkuvaa alkulämmittelyä, lihaskunto osiossa käytetään suurempia painoja kuin alkulämmittelyssä. Lihaskunto osiossa tehdään pitkää sarjaa painoilla ja lopuksi venyttelyt. Sopii myös miehille.

 

LatinoMix

Lattareita yksilötanssina rennosti ja hauskasti. Ei vaadi aikaisempaa tanssitaustaa. Sopii kaikille. Lanteet keinumaan ja hiki pintaan!

 

HIIT TREENI 45 min

HIIT Treeni on pikatreeniä pidempi, sisältäen alkulämmittelyn, sekä pienen palauttavan osuuden. Se kuluttaa kaloreita ja kohottaa kuntoa yhtä tehokkaasti kuin perinteinen liikunta. Sopii liikuntaa jo jonkin verran harrastaville, mutta voit itse säädellä tunnin tehoa. Ei sisällä askelkuvioita.

 

Sähly

Pelataan sählyä hauskanpito mielessä ilman tiukkaa sääntöjen vääntöä. Oma maila mukaan. Suojalasit suositeltavat.

 

Tehojumppa

Tehojumppa kiinteyttää ja kohentaa kuntoa. Noin 20 minuutin alkulämmittely ja yksinkertaiset sykkeenkohotus-, ja lihaskuntoliikkeet sopivat kaikenkuntoisille jumppaajille. Lopuksi venyttely. Nauti liikunnan tuomasta hyvästä fiiliksestä ilman vaikeita askelsarjoja. Kouluille oma alusta/matto mukaan. Esim huppari/pyyhe selän alle käy.

 

Triathlon alakoulu

Koulu soveltuu vasta-alkajille ja kaikille triathlonista kiinnostuneille tai mikäli haluat muuten vain parantaa juoksu- tai uintitekniikkaasi tai kohentaa kuntoasi monipuolisella tavalla. Lisätietoja vasemmanpuoleisesta valikoista. Triathlonkoulun alta.

 

LAPSET /NUORET

(tunneille ilman vanhempaa)

Dance

Tunnilla tanssitaan erilaisia tanssilajeja aina HipHopista moderniin. Tunti koostuu alkulämmittelystä, tekniikan harjoittelusta, lihaskuntoliikkeistä (vanhemmat), leikeistä (nuoremmat), tanssisarjan harjoittelusta ja venyttelystä.

Juniorijumppa 3-4v. ja 5-6v.

Liikuntaleikkejä, monipuolista mielikuvitus- ja temppuliikuntaa 3-6 -vuotiaille lapsille.
Kesto 40-45 min.

Liikuntakerho 6-7 ja 8-9 v

Monipuolista liikuntaa temppujen, leikkien ja pelien kautta. Painottuen oman kehon hallintaan.

Liikuntakerho 7-8v, UUSI!

Monipuolista liikuntaa temppujen, leikkien ja pelien kautta.

Musiikkiliikunta

Tunti sisältää lasten ikätasoisia harjoitteita; juoksu- ja muita liikuntaleikkejä, monipuolista liikunnan perustaitojen harjoittelua, musiikin peruskäsitteiden ilmaisua ja rytmiikkaa yhdessä tekemällä ja lapsilähtöisesti. Huom! lapsen pitää olla täyttäänyt 3 vuotta (3-4-vuotiaiden ryhmässä) ja 5 vuotta (5-6-vuotiaiden ryhmässä) ennen kurssin alkua.

Palloilua pojille 9-14 v

Käydään läpi eri palloilulajeja mm. pienpelien kautta. Löydä oma lajisi

  

Satudance

Tunnilla harjoitellaan tanssimista ja liikunnallisia perustaitoja leikin avulla. Tunti koostuu alkulämmittelystä, tekniikan harjoittelusta, leikeistä ja peleistä, tanssisarjan harjoittelusta ja venyttelystä.

Showdance

Showdance-tunnit rakentuvat alkulämmittelystä, lihaskuntoharjoituksista, tekniikkaharjoituksista, venyttelystä ja tietenkin tanssisarjasta joka vaihtuu n 3 viikon välein.
Tanssityylejä harjoitellaan monipuolisesti; esim. HipHop, lattarit, disco, nykytanssi, musikaalit...

Sähly pojat/tytöt

Harrastemielessä pelataan sählyä kerran viikossa. Oma maila ja suojalasit mukaan! Samoin sisäpeli kengät/tossut suositeltavat.